Thursday, September 25, 2008

PANDUAN MENYAMBUT HARI RAYA


1. Pada pagi 1 Syawal, sesudah kita menunaikan solat subuh dan sesudah kita mandi sunat hari raya, lalu pergilah ke masjid atau tanah lapang dengan memperbanyakkan ucapan takbir dan tahmid.

2. Berhiaslah dengan memakai pakaian yang sebaik-baiknya (tidak semestinya baru) dan bau-bauan yang diharuskan.

3. Disunatkan juga makan sedikit terlebih dahulu sebelum pergi solat Hari Raya Aidil Fitri tetapi bagi solat Hari Raya Aidil Fitri disunatkan makan selepas solat.

4. Menggunakan jalan yang berlainan ketika pergi dan balik daripada solat hari raya.

5. Setelah tiba di masjid, disunatkan solat sunat tahiyatul masjid dua rakaat. Kalau di tanah lapang tidak perlu solat tersebut. Bertakbirlah sehingga waktu solat.

6. Disunatkan membaca takbir di luar solat dari terbenam matahari akhir Ramadhan sehingga berdiri menunaikan solat sunat hari raya.

7. Setelah selesai solat sunat hari raya, bermaaf-maafanlah dengan orang ramai yang datang ke masjid dan berziarahlah ke rumah saudara-mara, sahabat handai, guru-guru dan jiran tetangga. JANGAN LUPA BERMAAF-MAAFAN DENGAN IBU DAN BAPA KITA.

8. Berpada-pada dengan makanan dan minuman, jangan berlebihan

9. KURANGKAN BERHARI RAYA DENGAN TV, banyak cerita yang akan membuatkan kita berhari raya dengan mereka.

10. Jangan lupa, bahawa kita berhari raya adalah kerana untuk menggambarkan kegembiraan kita telah melalui madrasah ramadhan dengan jayanya.


INGAT PUASA 6 DAN MEMBACA AL-QURAN PERLU DITERUSKAN. INI TANDANYA KITA KOMITED DENGAN AMALAN ISLAM BUKAN HANYA DI BULAN RAMADHAN SAHAJA


WASSALAM

Wednesday, September 24, 2008

10 Langkah Ketika Berhadapan dengan Ujian & Cabaran


Us. Al-Banna menggariskan 10 faktor kejayaan untuk berhadapan dengan ujian dan cabaran yang kita hadapi:

a. beriman dengan Allah, berbangga kerana mengenali-Nya serta pasrah kepada-Nya
b. hanya takutkan Allah s.w.t.
c. tunaikan kewajipan dan jauhi larangan
d. berakhlak mulia dan berpegang dengan nilai yang tinggi
e. menatap dan mengkaji Al-Quran dan sirah
f. tumpuan kepada aspek praktikal dan jauhi amalan berdebat
g. berusaha mempertautkan ikatan persaudaraan
h. berpegang kepada prinsip
i. dengar dan taat kepada pemimpin
j. menanti bantuan serta pertolongan Allah.

rujuk surah as-saf (10-14)

Monday, September 22, 2008

Ukhuwah antara teori dan realiti

Assalamu'alaikum kepada semua anggota KRS Musleh..... Semoga bulan yang penuh dengan barakah ini tidak kita sia-siakan begitu sahaja. Ingin saya menarik perhatian semua anggota KRS Musleh tentang tajuk di atas.


Kita sering mendengar tentang ukhuwah, bahkan kadang-kadang kita menyampaikan tazkirah, ceramah tentang ukhuwah dengan nas yang kukuh yakni dari hadis, Al-Quran dan sirah. Tapi, bila berada di alam realiti, adakah kita dapat mengamalkannya?



Itulah persoalan yang saya ingin mengajak kita bincang-bincangkan dan cubalah dengan sedaya upaya untuk kita mengamalkan ilmu tentang ukhuwah yang kita sama-sama fahami. Saya ingin mengambil contoh dalam satu aktiviti KRS-M.



Semua peserta telah dibahagikan dalam kumpulan, setiap kumpulan lebih kurang 10 orang. Aktivitinya ialah XPDC dengan menggunakan peta dan kompas. Setiap kumpulan bergerak dari satu check point ke satu check point yang diberikan. Diantara check point tersebut ada yang perlu bermalam, dan sudah tentulah perlu mencari kawasan yang sesuai untuk membina pengkalan. Dalam aktiviti ini, kumpulan syabab telah sampai dahulu, lalu mereka telah memilih satu kawasan yang sesuai untuk dijadikan pengkalan. Oleh kerana kumpulan syabab sampai dahulu, jadi mereka telah memilih tapak yang terbaik untuk kumpulan mereka dengan menyediakan tempat yang kurang baik kepada kumpulan fatayat. Apa yang baik dan kurang baik dari segi tempat saya cuba senaraikan seperti di bawah. Ini berdasarkan pemerhatian saya.


Tapak syabab:




  • dekat dengan bilik air dan tandas
  • bilik air dan tandas yang lebih baik

  • lebih dekat dengan sumber air

  • bersebelahan dengan pondok/dapur

  • apabila malam lebih terang kerana berdekatan dengan lampu.
Tapak Fatayat:
  • berlawanan dengan yang 5 perkara di atas

  • bersebelahan dengan tapak PASKAL (TLDM) sebagai maklumat anggota PASKAL tersebut semuanya lelaki.


Apa pandangan pembaca dengan situasi di atas berdasarkan maklumat yang saya senaraikan?
Dalam ukhuwah sifat ithar sangat penting untuk menunjukan tahap ukuwah yang tinggi. Kalau sifat ini tidak ada ukhuwah kita hanyalah mementingkan diri sendiri atau kumpulan sendiri sahaja.
Mungkin juga perkara ini terjadi bukan disebabkan tidak ada sifat ithar tetapi kerana realiti tidak semudah teori. Semasa aktiviti seperti ini, kita sangat dituntut untuk mengamalkan segala ilmu yang kita telah pelajari agar dapat dicernakan dalam bentuk realiti. Saya yakin pembaca sekelian telah memahami apa maksud yang hendak saya jelaskan disini kerana kita sangat arif tentang maksud ukhuwah.
Saya sengaja mengetengahkan situasi atau persoalan ini bukan untuk mendedahkan keburukan dan tidak sekali-kali untuk menjatuhkan martabat sesiapa tetapi untuk dijadikan ikhtibar kepada anggota yang lain sekiranya terjadi seperti situasi ini dalam sebarang aktiviti, maka dapatlah dibuat tindakan yang lebih baik.
Kepada pasukan ini saya telah memberi peringatan agar lebih berhati-hati dalam membuat tindakan dan mesti teliti dalam membuat keputusan. Selepas check point ini mereka sampai ke check point lain yang perlu juga membina pengkalan. Dan pengkalan mereka pada kali yang ke2 adalah lebih baik dan nampak lebih teliti. Tahniah....!

Sekian untuk kali ini, jika diberi kesempatan oleh Allah SWT, insyaAllah akan saya bentang dengan tajuk yang lain pula agar kita dapat sama-sama mengambil ikhtibarnya.


* syabab = anggota lelaki
fatayat = anggota perempuan
ithar = mengutamakan orang lain melebihi diri sendiri




Monday, September 15, 2008

TAZKIRAH RAMADHAN 2

Penyimpan Mohor2 Besaq...Yang Besaq2 Kepala dgn ini mengisyhtiharkan bahawa PUBLIC HOLIDAYS untuk semua ...... untuk Sebulan (No Overtime!! and No Replacement!!! ). Maka Dgn ini ingin diberikan sedikit Pesanan kepada MANUSIA : - Kalau dok beratur panjang di Kedai Mamak di waktu puncak -Bukan ...... yang suruh!! -Kalau ada Runner dok tolong beli Bekalan - Dia takdak kena mengena dgn ......!!! - Kalau tak reti2 nak buat amal ibadat - Bukan ...... yang dok bagi hampa MALAS tau!! - Kalau dok pakai terdedah sana-sini - Bukan .......yang suruh dan bukan ...... yang suruh tengok..!! - Kalau dok pi berkepit sana-sini dgn marka siang malam - Bukan ...... yang bagi line!! - Kalau dok Boros sangat shopping Raya - Bukan ...... yang suruh!! - Kalau dok tak habis2 mengata orang - Bukan ...... yang bagi idea!! - Kalau tak habis2 dok berdengki kat orang - Memang bukan ...... yang dok cucuk!! Maka MANUSIA, ambillah peluang ini untuk UPGRADE kan Diri anda, KENALI lah Diri Anda, BERBUAT BAIK lah dan SUCI kanlah Diri Anda. Kumpulkanlah Pahala sebanyak mungkin..........Renungkanlah..Adakah masa ini yang paling sesuai untuk BERUBAH atau Anda masih Menunggu!!!!...Tunggu Sapa lagi.... Jangan lupa Bayar Zakat Fitrah tau!!!.....Ada juga yg dok merungut Zakat mahal .....Ini pun takdak kena mengena ...... dgn tau!!.. Tolonglah Manusia ooiii........Kalau Semua dah Beriman dan ikut Jalan yang Benar...kami punya kerja pun kurangla sikit....Kamipun dah letih Overtime.... Akhir kata - SELAMAT BERPUASA Dan BERIBADAT .......................... We Will be Back to Office after Ramadhan ....he..he

"Sesungguhnya Nabi SAW telah bersabda :Apabila tibanya bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga,dan ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggusyaitan-syaitan. ." Hadis ini diriwayatkan Bukhari danMuslim.

Menurut pendapat Imam Nawawi Rahimahullah didalam syarahnya menyebut bahawa proses perantaian tersebuthanyalah satu simbolik atau majaz untuk menunjukkan betapasyaitan sudah tidak mampu untuk melaksanakan tugasnyaseperti biasa memandangkan orang-orang Islam sudahpunberpuasa. Puasa yang dilakukan oleh orang-orangIslam akan menyempitkan saluran darah yang menjadi laluansyaitan dan akan berkuranglah nafsu yang merajai hatimanusia selama ini. Oleh kerana itu, syaitan tidak dapatmenjalankan tugasnya dan keadaan ini menyebabkan dirinyabagaikan di'rantai'. Dalam erti kata lain, puasalahyang menjadi punca kepada perantaian ini dan kepadaorang-orang yang tidak melaksanakan ibadat puasa, pengaruhsyaitan ke atas dirinya samalah seperti bulan-bulan yang lain.
Sebagai kesimpulannya, pemahaman para ulama'terhadap hadis ini yang menyatakan syaitan-syaitan dirantaiterbahagi kepada dua iaitu memahaminya secara simbolikataupun memahaminya di atas maknanya yang zahir.
Seandainya seseorang itu berpuasa dengansebenar-benarnya, maka sesungguhnya dia telah merantaisyaitan daripada mendekati dirinya.
terpulang bagaimana kita hendak menjaga nafsu itu.
sila beri pembetulan sekiranya kesalahan.

Thursday, September 11, 2008

MOTIVASI RAMADHAN

DISEPANJANG RAMADHAN INI ........sentiasalah

setting NIAT
upgrade IMAN
download SABAR
upload USAHA
delete DOSA
update DOA
topup ILMU

supaya dapat redeem PAHALA banyak-banyak........

SELAMAT BERPUASA........